مردم رومانی در روزهای تعطیل تمایل به خرید گل دارند و مناسبت هایی مانند روز نامگذاری یا روز ولنتاین رومانیایی (24 فوریه) که Dragobetele نامیده می شود را دارند. همچنین، در ماه مارس، دلیلی برای خرید گل وجود دارد زیرا این کشور جشنواره بهار (1 مارس) و روز جهانی زن (8 مارس) را جشن می گیرد. در این دو عید مردان به زنانی که می شناسند گل می دهند. تعطیلات بیشتری مانند عید پاک (5 مارس) وجود دارد که معمولاً همزمان با فروش گیاهان در فضای باز است. در طول سال ها، این تعطیلات به روزهای شلوغی برای دپارتمان های گل سوپرمارکت های رومانی تبدیل شده است. مانند بسیاری از کشورها، آنها به طور فزاینده ای گیاهان و گل ها را می فروشند.
دروازه ای به بازار روم
او می گوید: “امسال دیوانه کننده و بسیار شلوغ بود، شلوغ تر از سال های دیگر. ما 20 درصد افزایش فروش داشتیم و پاسخگویی به تقاضای سوپرمارکت ها یک چالش واقعی بود. با وجود تورم، مردم مایل به خرید گل هستند.” جولیان کاساکو، مدیر International Bloomin’. اگرچه این شرکت تقریباً روزانه گل به سوپرمارکت های رومانیایی تحویل می دهد، اما همیشه اینطور نبود. زمانی که کازاکو در هلند کار می کرد، به بخش گل علاقه مند شد و متعاقباً در سال 2012 بلومن را تأسیس کرد. در حوالی سال 2007 گل و گیاه زیادی در سوپرمارکت ها وجود نداشت. من اولین بار در طول تعطیلات گل ها را در سوپرمارکت ها دیدم، اما نه به صورت روزانه، و ما اکنون جزو معدود شرکت هایی هستیم که… ما به صورت روزانه گل و گیاه رومانیایی را به سوپرمارکت ها عرضه می کنیم و همچنین گل و گیاه را عرضه می کنیم، دسته گل، گلدان های سرامیکی و چیدمان را نیز تحویل می دهیم.
این شرکت از تولیدکنندگان و تامین کنندگان در سراسر اروپا و همچنین از تولیدکنندگان داخل رومانی واردات می کند. آنها حتی کشاورزانی دارند که فقط برای آنها رشد می کنند. در حال حاضر، ما کشاورزانی با بیش از 20000 متر مربع گلخانه داریم که در تمام طول سال فقط برای ما تولید می کنند. به گفته کازاکو، 40 تا 50 درصد گلهای آنها از هلند (بیشتر گیاهان داخلی و گلهای شاخه بریده) و بقیه از سایر کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، یونان و مجارستان است. ما قبلاً همه گلهایمان را در حراج میخریدیم، اما اکنون مستقیماً با تأمینکنندگان (25 درصد) و پرورشدهندگان (25 درصد) کار میکنیم، مگر اینکه نیاز به بستهبندی مجدد یا تولید گلها داشته باشیم ترتیباتی برای آنها.
کازاکو همچنین اشاره می کند که او همیشه به دنبال کشاورزان بیشتری است که قصد کشف بازار رومانی را دارند. “ما یک نوع واسطه هستیم. برای یک تولید کننده با یک کارخانه بسیار دشوار است که با یک سوپرمارکت در رومانی قرارداد ببندد. بنابراین، ما دروازه ای برای ورود کشاورزان به بازار رومانی هستیم. ما کشاورزان و سوپرمارکت ها را به هم متصل می کنیم و قراردادها را تنظیم می کنیم. و حمل و نقل برای آنها.”
بازار گل رومانیایی – روند و پیش بینی
کازاکو توضیح می دهد که رومانی کشوری گل دوست است، اما بیشتر گل ها در تعطیلات خاص فروخته می شوند. به همین دلیل بازار گل آداب و رسوم خاصی دارد. گلها و گیاهانی مانند نیلوفرها بهطور کامل رشد کرده فروخته میشوند زیرا به عنوان هدیه فروخته میشوند. علاوه بر این، ما فقط گروههایی با تعداد متفاوت میفروشیم زیرا گروههای زوج فقط برای مراسم خاکسپاری استفاده میشوند. وی اضافه میکند که Phalaenopsis یک گیاه مهم در رومانی است، اما به دلیل حاشیه سود کم این کارخانه، اینترنشنال بلومن دیگر آن را به فروش نمیرساند.
کازاکو انتظار دارد صنعت گل رومانیایی در آینده گسترش یابد: “سوپرمارکت ها قبلاً گفته اند که می خواهند تعداد گل ها و گیاهان را برای کریسمس افزایش دهند زیرا سال گذشته بسیار زیاد بود.” در سال 2016، ما فقط با نیمی از کامیونهای پونستیا شروع به کار کردیم و سال گذشته بیش از 50 کامیون پوینستیا را برای ما در 40 هکتار کشت دادهایم چنین چارچوب زمانی کوتاه یک چالش لجستیکی را ارائه کرد، اما به دلیل پوشش های سفارشی هر سوپرمارکت، ما توانستیم به موقع تحویل دهیم.
طرح های توسعه
از آنجایی که انتظار میرود بازار محصولات زینتی در رومانی به رشد خود ادامه دهد، اینترنشنال بلومن نه تنها تصمیم گرفته است فضای انبار خود را گسترش دهد، بلکه در حال سرمایهگذاری در کارآمدتر کردن عملیات و معرفی محصولات و ترتیبات جدید است. تقاضا در حال افزایش است، بنابراین در آینده به فضای بیشتری نیاز خواهیم داشت، به همین دلیل، ما تصمیم گرفتیم فضای انبار خود را از 2000 متر مربع به 2600 متر مربع گسترش دهیم، علاوه بر این، ما دو سال پیش در نرم افزار SAP سرمایه گذاری کردیم که ما را کارآمدتر می کند.»
آنها همچنین دائماً در حال نوآوری و گسترش دامنه محصولات خود هستند. ما محصولات زیادی می فروشیم، از خاک گلدان گرفته تا سرامیک، چیدمان و انواع گل و گیاه، ما همیشه به دنبال محصولات جدید یا چیز جدیدی برای اضافه کردن هستیم، به عنوان مثال، گلدان هایی با مناظر رومی ارائه خواهیم داد و ساختمان ها، و همانطور که قبلاً گفتیم ما همیشه به دنبال محصولات جدید و کشاورزان جدیدی هستیم که می خواهند وارد بازار رومانیایی شوند.
برای اطلاعات بیشتر:
جولیان کازاکو
بلومین اینترنشنال
ایمیل: (ایمیل محافظت شده)
www.internationalbloemen.ro
منبع: https://www.floraldaily.com/article/9607648/flower-and-plant-sales-in-romanian-supermarkets-on-the-rise/
تحریریه گلسا گل